Leopardeja bongaamassa Yalan kansallispuistossa

Jo Sri Lankan reissua suunnitellessa oli selvää, että tulemme käymään safarilla. Mietimme alkuun, että olisimme olleet Yalan kansallispuiston lähellä majoittumassa muutaman yön, jotta olisimme voineet käydä pitemmällä safarilla tai vaikka safarilla kahtena päivänä. Päädyimme kuitenkin käymään safarilla päiväseltään Unawatunasta käsin. Retkenjärjestäjiä löytyi monia Unawatunasta. Kiertelimme muutamissa ja vertailimme hintoja. Lopulta löysimme itsemme meille entuudestaan tuntemattoman paidattomana kulkevan paikallisen miehen kotitalon toimistosta ostamasta safaria. Voisi kuvitella tämän tarinan päättyvän huonosti, mutta ei, kaikki meni kuten oli sovittu.

Lähdimme aamulla klo 03 autokuskin kyydissä kohti Yalaa. Retken myyjä ei itse lähtenyt kuskiksi, mutta hurautti aamuyöllä skootterilla hotellillemme varmistamaan, että lähdemme oikean auton kyytiin. Unawatunasta Yalaan ajaa noin 2,5 tuntia. Aamukuudelta lähdimme safarille, jonka pituudeksi olimme sopineet 6 tuntia. Retkenjärjestäjät myyvät normaalisti safareita, jotka kestävät 3-4 tuntia. Me halusimme ottaa kaiken irti safarista ja ajella pitempään. Tämä näkyi hinnassa, mutta Sri Lankan ollessa kyseessä ei hinnan korotus ollut iso. Maksoimme koko helahoidosta kyyteineen ja safareineen 24 000 rupiaa eli noin 130e. Meitä oli kaksi jakamassa kuluja, joten maksettavaa koko päivän retkestä tuli reilu 60 euroa per nenä.

Yalan kansallispuisto on Sri Lankan kaakkoisosassa sijaitseva kansallispuisto. Se on Sri Lankan suosituin kansallispuisto eikä syyttä. Kansallispuisto on iso ja siellä voi hyvällä tuurilla bongata leopardeja. Se näytti olevan jeeppikuskimme sekä muiden safarilla olijoiden päätarkoitus. Safareita olisi järjestetty myös alkavaksi klo 12, mutta tuolloin on paahtavan kuuma eikä monetkaan eläimet enää liikuskele paahtavassa auringonpaisteessa, joten meille suositeltiin aamun safaria. Lisäksi aamulla auringon noustessa on kansallispuiston luonto kauneimmillaan.

Kuten sanottu on leopardien bongaus Yalan kansallispuistossa mahdollista ja jeeppikuskit tekevät kaikkensa sen eteen, että asiakkaat niitä myös näkisivät. Jeeppejä on liikkeellä hillittömät määrät ja kuskit kommunikoivat toistensa kanssa kännykällä. Meidän kuskimme saikin välillä puhelun leopardihavainnosta ja syhkäisimme siltä istumalta kauheaa vauhtia paikkaan, missä leopardi oli havaittu. Voin kertoi, ettei kovaa kulkeva jeeppi pomppuisella hiekkatiellä tee kovin hyvää istumalihaksille. Pomppuiseen kyytiin tottui onneksi nopeasti.

Ensimmäinen bongaamamme leopardi oli nokosilla puussa pitkän matkan päässä. Näimme kyllä leopardin, mutta vain kuskimme kiikareilla. Paikalla oli noin 20 muutakin jeeppiä, mikä ehkä hiukan latisti tunnelmaa. Toisaalta oli mukava olla jeepissä vain kaverini kanssa kahdestaan, koska pystyimme vaihtamaan penkkiä sen mukaan mistä näki parhaiten eläimiä ja saimme pysähtyä katsomaan eläimiä niin pitkäksi aikaa kuin halusimme. Toisaalta taas puistossa huristelisi vähemmän jeeppejä eläimiä häiritsemässä, jos jokainen jeeppi olisi pakattu täyteen turisteja. Vain harva jeeppi oli täynnä, joten on näemmä normaalia myydä safaria yksityisellä kuskilla.

Tuolla se leopardi on! Tarpeeksi kun zoomaa niin kyllä se sieltä löytyy.

Aamuruuhka Yalassa

Alkusafarin sykimme paikasta toiseen tuulispäänä leopardihavaintojen perässä. Minulla ei olisi niin kiire ollut leopardeja näkemään, mutta kaverini halusi nähdä lepoardin lähempää ja kuski selkeästi oletti meidän haluavan nähdä niitä. Ja kyllähän me näimme! Näimme ensin leopardin jolkottelevan vähän matkan päässä ollessamme parkissa havaintopaikan lähellä. Lähimmillään leopardi oli noin 20 metrin päässä jeepistämme, kun se ilmestyi metsän siimeksestä. Kaiken järjen mukaan eläimiä pitää seurata rauhallisesti ja hiljaa, mutta minä niin innostuin, että hihkaisin kaverilleni isoon ääneen leopardista. Näin jälkikäteen hävettää isoääninen spontaani reaktioni. Myöhemmin näimme kahden leopardin leikkivän. Näimme siis useamman leopardin yhdellä safarilla. Meillä kävi tuuri, koska jotkut käyvät safarilla näkemättä leopardeja ollenkaan.

En ole koskaan käynyt safarilla ja minulle parasta safarilla oli villinä elävien norsujen näkeminen. Löysimme rauhallisen paikan, jossa äitinorsu oli poikasensa kanssa aamupalalla. He siis mussuttivat jotain puista. Seuranamme ei ollut tällä kertaa 20 muutakin jeeppiä vaan saimme olla ihan rauhassa. Vain norsut ja me. Sammutimme jeepin ja seurasimme rauhassa norsujen aamupuhteita. Söimme itsekin samalla eväitä. Äitinorsu taisi haistaa meidän jeepistämme banaanin kuoret, koska se tuli suoraan meidän jeepin luokse. Lopulta se kuitenkin ohitti auton ilman, että koitti etsiä syötävää jeeppimme sisältä. Instagramista löytyy video norsuperheestä.

Norsujen ja leopardien lisäksi näimme safarilla muun muassa vesipuhveleita, villisikoja, krokotiilin (niin kaukaa ettei sitäkään nähnyt ilman kiikareita) sekä erilaisia lintuja. Leopardien näkemisen jälkeen liikkumisemme muuttui verkkaisemmaksi eikä kuskillamme näyttänyt olevan enää kiire. Ajelimme pitkin kansallispuistoa ja pysähdyimme aina, kun kuskimme bongasi jonkun eläimen. Oppaamme oli taitava bongaamaan eläimiä. Meiltä olisi jäänyt ainakin puolet eläimistä näkemättä ellei kuski olisi pysähtynyt ja näyttänyt metsän siimeksessä lymyäviä eläimiä.  Mitä lähemmäs puolta päivää lähestyimme sitä vähemmän eläimiä enää näkyi. Lopetimme safarin vähän ennen klo 12, melkein kuuden tunnin kansallispuistossa ajelun jälkeen.

Yalan safari jäi oikein positiivisesti mieleen reissun yhtenä kohokohtana. Varsinkin norsut olivat hurmaavia ja niiden seuraaminen luonnon äärellä rauhoittaa stressaantuneimmankin sielun. Ennen safarilla käyntiä en tiennyt mitä odottaa. Safari ylitti odotukseni ehdottomasti. Olen jopa alkanut haaveilemaan safarista Afrikassa. Leijonan, kirahvin ja seeprojen näkeminen luonnossa niiden luontaisessa elinympäristössä olisi varmasti ikimuistoinen kokemus. Afrikan safarin toteutumista en odota henkeäni pidätellen, mutta ajatuksena se on alkanut kiinnostamaan.

1. Juuri leopardit jäivät meillä Namibiassa näkemättä että kenties pitää seuraavaksi suunnata Sri Lankaan safarille ;)
    Oikeasti Sri Lanka kyllä kiinnostaa muutenkin, vaikuttaa sieltä että siellä olisi todella upeita maisemia ja luontoa nautittavana.

1. Ehdottomasti vaan Sri Lankalle safareille ja vuoristokyliä kiertämään!

2. Ihana Yala! Me käytiin siellä vuonna 2010, eikä nähty leopardeja. Silloin ei kyllä ollut vielä tuollaista ryysistäkään. Olikohan pari kolme safariautoa meidän lisäksi. Mahtava tuuri teillä kävi leopardien suhteen. Afrikan safareille annan kyllä isot suositukset. Mutta myös varoituksen. Niihin jää koukkuun. ;)

1. Paikalliset sanoikin, että meillä kävi tosi hyvä tuuri kun nähtiin noin monta leopardia. Harmi kun teillä jäänyt näkemättä. Epäilemättä safareihin voi jäädä koukkuun. Kaverini on käynyt Masai Marassa ja kehunut sitä kovasti.

3. Hienoja eläinbongauksia teillä! Ja näyttää varsin monipuoliselta safarikohteelta tuo. Itsellä vaan kokemus safarista Etelä-Afrikan Krugerissa ja se oli niin upea reissu, että lähtisin milloin tahansa takaisin sinne tai jonnekin vastaavaan kohteeseen :)

1. Afrikan safari on alkanut itseäkin kiinnostamaan. On siinä sitä jotain, kun näkee eläimet vapaana luonnossa.

4. Olipa kiva lukea Yalan kansallispuistosta, sillä ensi joululomalla odottaa Sri Lanka ja yksi majoituksistamme on aivan Yalan kansallispuiston liepeillä. Ehdottomasti haluan safarille, vaikka tämä leopardien jahtaus hieman ahdistaakin. Minulle tällainen verkas norsujen tarkkailu sopii paljon paremmin, vaikka olisihan se huiman upea kokemus nähdä leopardi! Ja teillä on ollut kyllä mieletön tuuri!

1. Kannattaa varata pitempi safari niin kuskilla ei ole niin kiire näyttää kaikki mahdolliset eläimet. Auringonnousun aikaan kansallispuisto on kauneimmillaan!

5. Vau, mahtavia elämyksiä! Kävin itse joskus aikana ennen blogeja ja muuta somea Masai Maran kansallispuistossa ja olihan se yksi elämäni hienoimmista kokemuksista. Voittaa eläinpuistot 100-0 :)

1. Varmasti ollut! Kaverini on käynyt Masai Maralla ja kehui myös hienoksi kokemukseksi.

6. Sri Lanka on meillä yksi reissuvaihtoehto talven lomalle ja vierailu Yalassa kiinnostaisi kovasti. Teillähän kävi mieletön tuuri noiden leopardien kanssa, mäkin olen käsittänyt, ettei niitä todellakaan näe joka kerta. :) Ja ihana tuo karvainen otus loppupään kuvissa, mikäköhän se oli....?

1. Karvaisesta otuksesta en ollut varma niin en kirjoittanut kuvatekstiin mitään. Veikkaisin sen olevan mangusti. Ihan mahottoman söpö eläin! Äkäinen ja peloton oli, kävi murisemassa meidän jeepille.