Läkähdyttävä Kypros 2013

Olin päättänyt, että säästän rahaa enkä lähde kesälomalla ulkomaille, mutta kuinkas kävikään. Loman lähestyessä aloin surffailemaan matkanjärjestäjien nettisivuilla äkkilähtöjä selaillen. Niinhän siinä kävi, että löysin liudan halpoja matkoja lomani aikaan. Kaveria reissuun ei vaan meinannut löytyä. Monen viikon uurastus (kiristäminen, uhkailu ja lahjominen) kantoi lopulta hedelmää juuri lomani alussa ja sain ylipuhuttua avomieheni lähtemään kanssani Kyprokselle.

Viikon varoitusajalla lähdimme juhannusviikoksi Kyproksen Perneraan Finnmatkojen äkkilähdöllä. Pernera on pieni ja rauhallinen lomakylä aivan Protaraksen (hiukan isomman, mutta kuitenkin myös kohtuullisen rauhallisen kohteen) vieressä. Ayia Napaan Pernerasta on reilu 10 km ja matka taittuu paikallisbussilla 1,5 euron hintaan puolessa tunnissa. Perneran alueella on pieni Kalamies ranta sekä tarpeeksi kattava ravintolatarjonta meille. Shoppailumahdollisuuksia ja yöelämää Pernerassa ei juurikaan ole, mutta jo Protaraksesta löytyy niitäkin.

Kalamies beach Pernerassa

Majoituimme huoneistohotelli Jacarandassa. Respa oli siisti ja hyvässä kunnossa, mutta muuten hotelli oli kulunut ja vanhahtava. Majoituimme minikeittöllä varustetussa parvekkeellisessa kaksiossa. Insinöörinä mieheni kiinnitti tietenkin huomionsa heti kaikkiin pikkuvirheisiin, joita huoneistossa riitti. Näytti, että kaikki remontit oli tehty vähän sinne päin. Seiniä oli paikattu ja maalattu, mutta valitettavasti uuden maalin sävy oli eri kuin alkuperäinen maali, joten seinissä oli eri sävyisiä maaliläikkiä. Kattoa oli myös paikattu, mutta sitä ei oltu viitsitty hioa vaan epätasaiselle katolle oli lätäisty taas eri värinen maalikerros. Työmiehillä on ollut nähtävästi sama motto kuin minulla remontoidessa (ja ruuanlaitossa). Ei se ole niin justiinsa. Any way siistimmän yleisilmeen olisivat saaneet aikaan, jos remonttihommat olisi tehty huolella eikä hutaisten.

Huoneistomme makuuhuone

Sisäänkäynti ja minikeittiö

Jacarandassa majoittui vähän suomalaisia ja suurin osa lomalaisista koostuikin venäläisistä ja ruotsalaisista. Voin kuvitella, etteivät venäläiset ole kovin suuressa huudossa kyproslaisten keskuudessa. Itse todistin eräänä iltana tapauksen, jossa venäläinen äiti laittoi pikkutytön pissaamaan allasalueen suihkuun. Respan vessa oli parinkymmenen metrin päässä, joten en löytänyt pätevää syytä toimintaan. Hotellissa oli jonkinmoinen ryhmä alle 10-vuotiaita venäläisiä tyttöjä äiteineen. Tyttöjä ei näkynyt päivällä missään, mutta illalla heillä oli voimistelu- ja jumppatuokio pihalla. Kuulimme toiselta suomalaiselta parilta, että yhtenä iltana jumppatuokio oli kestänyt 4 tuntia. Lapset venyttelivät, voimistelivat ja välillä he jopa leikkivät hippaa tai vastaavaa. Ottakaapa suomalaiset lasten vanhemmat oppia venäläisistä. Lomallakin treenautatte lapsia monta tuntia päivässä. Ei niistä huippu-urheilijoita muuten synny!

Jacarandan allasalue

Mieheni ei ole rantalomien suuri ystävä, joten koitin löytää hänellekin mielenkiintoista tekemistä loman ajaksi. Kävimme loman aikana Ayia Napassa, Larnakassa ja Nikosiassa. Toki kävimme muutaman kerran myös Protaraksessa. Oppaamme kertoi, että Protaraksessa on kaupat yleensä auki klo 23 saakka. Protaraksessa on Lidl, jonne uskaltauduimme lähtemään kävellen, koska opas kertoi, että matkaa on melko tasan 1,6 km. Lähdimme kuitenkin vasta ilta-aikaan, koska päivällä oli jumalaton helle. No matkaa olikin hiukan enemmän kuin 1,6 km, koska kävelyyn meni aikaa noin 45 minuuttia ja noin puolessa välissä matkaa oli kyltti, jossa luki, että: "Lidl 1,6 km". Eikä siinä vielä kaikki vaan Lidl oli jo kiinni, kun sinne vihdoin pääsimme. Lidl on ilmeisesti ainoa Kyproksen kauppa, joka pitää aukioloajat kohtuullisina työntekijöilleen ja menee kiinni jo klo 20. Kävimme sitten romanttisella parin tunnin iltakävelyllä ja seuraavana päivänä menimme Lidliin bussilla. Lidl:ssa ruokaostokset olivat huomattavasti edullisempia kuin pienissä marketeissa. Kuitenkin esim. margariini, leikkeleet, maito ja munat olivat kalliimpia kuin meillä Suomessa. Myöhemmin saimme kuulla, että minimipalkka Kyproksella on vain 850e kuukaudessa. Miten sillä elää, jos ruoka maksaa saman verran kuin meillä Suomessa tai jopa enemmän? Toki alkoholi oli halvempaa kuin Suomessa (halvin korillinen olutta taisi olla12e). Se tuskin paljoa lohduttaa matalapalkka-aloilla työskenteleviä kyproslaisia.

Siitä tulikin mieleeni, että kävimme Finnmatkojen retkellä Nikosiassa. Oppaanamme oli 30 vuotta Kyproksella asunut suomalainen nainen. Retki oli ehdottomasti parasta antia koko lomalla eikä edes nähtävyyksien vuoksi vaan oppaan. Opas kertoi kattavasti Kyproksen historiasta sekä nykyajasta. Kyprostahan on hallinneet monet maat ennen sen itsenäistymistä. Senkään jälkeen ei ole ollut rauhallista vaan on ollut sisällissota ja lisäksi turkkilaiset valloittivat Kyproksen pohjoisosan 1970-luvulla. Pääkaupunki Nikosia on jaettu kahtia kyproksenturkkilaisten puoleen ja Kyproksen tasavallan eli kyproksenkreikkalaisten puoleen. YK:n rauhanturvajoukot ovat tulleet saarelle 1960-luvulla ja ovat maassa edelleen. Voisin lähteä vaikka heti Kyprokselle "rauhanturvaajaksi". Aika turvalliselta paikka vaikutti näin turistin silmin.

Johanneksen katedraali Nikosiassa

Kaupunginmuuri Nikosiassa

Idyllinen katu Nikosiassa

Ravintoloita Nikosiassa

Kävimme Nikosiassa kyproksenturkkilaisten puolella. Rajalla suoritettiin normaalit rajakäytänteet passintarkastuksineen, mutta raja oli melko löyhästi vartioitu, jos olettaa, että kaunoja on puolin ja toisin. Toisaalta raja on ollut vuodesta 1974 saakka käytössä, joten eiköhän siellä ole suurimmat tunteet jo kuohahdelleet. Moni kyproksenturkkilaisista käy töissä Kyproksen tasavallan puolella, joten rajan on pakkokin olla kohtuullisen avoin. Kyproksenturkkilainen osa Nikosiaa oli kuin suoraan Turkista. Heti rajan jälkeen oli joka kulmalla basaareja ja feikkituotteita myynnissä.Pakollisen moskeijavierailun jälkeen lähdimme kiireen vilkkaa takaisin kyproksenkreikkalaiselle puolelle.

Vanhasta katedraalista tehty moskeija kyproksenturkkilaisella puolella Nikosiaa

Nikosian lisäksi kävimme tutustumassa Larnakan kaupunkiin. Menimme Larnakan kaupunkiin paikallisbussilla. Matkaa oli yli 60 km ja lipun hinta oli vain 1,5 euroa. Koitimme mennä kahteen eri museoon, mutta ne olivat menneet kiinni jo klo 16. Emme halunneet lähteä kaupunkiin hikoilemaan kuumimpaan aikaan päivästä vaan tulimme Larnakaan juuri klo 16 jälkeen. Kiertelimme sitten kaupunkia muuten vain. Larnaka on viihtyisä kaupunki. Keskustassa on oma ranta, joten Larnakassa voi yhdistää sekä ranta- että kaupunkiloman. Kävimme keskustan keskiaikaisessa linnoituksessa sekä näimme ainakin 30 venäläistä morsianta. Kai Larnakassa oli ollut venäläisten joukkovihkiminen, koska muuten en asuvalintoja ymmärrä. Sääliksi kävi yli 30 asteen helteessä oleskelevia viimeisen päälle laitettuja morsiamia. Itsellä ainakin hiki valui kuin pienellä possulla ja minulla oli päällä vain kesämekko.

Larnaka

Keskiaikainen linnoitus Larnakassa

Kävimme paikallisbussilla myös Ayia Napassa. Joku voisi kuvitella, että viettämässä villiä iltaa, mutta ei kun me kävimme Thalassa merimuseossa ja vanhassa nunnaluostarissa. Aikuismaista eikö totta? Molemmat ovat aivan Ayia Napan keskustassa, joten bilepaikkojakin näimme, kylläkin vain päiväsaikaan. Kuten olin ajatellutkin mieheni oli ihan into piukeana merimuseossa. Itse laahustin perässä ja koitin edes teeskennellä kiinnostunutta. Nunnaluostari oli asia erikseen, koska se oli kaunis rakennus. Kävimme myös muutamassa kaupassa Ayia Napassa, mutta iltaan saakka emme jaksaneet olla. Sitä paitsi kolmeakymmentä lähetyvä bilettäjä olisi ollut ikäloppu. Ayia Napassa näytti viihtyvän brittinuoriso sekä paikalliset nuoret miehet. Ikähaarukka oli keskimäärin 18-22. Tunsin itseni muinaisjäänteeksi. Ehkä paikkani oli sittenkin se museo.

Tämän takia kannattaa matkustaa Kyprokselle.
(Samat mätöt löytyy myös Kreikasta.)

Lopuksi muutamia vinkkejä saarelle matkustaville. Jos matkustatte keskikesällä niin älkää edes koittako tehdä päivisin muuta kuin uida ja nauttia lämmöstä (mielellään varjossa, koska auringossa grillaannutte kuin grillivartaat). Me teimme sen virheen, että koitimme kulkea paikoissa myös päivisin. Hiki valui ja minulle tuli aina huono olo, vaikka koitin huolehtia nesteytyksestä. Viimeiset päivät otimme rennosti ja öllötimme päivät rannalla ja allas-alueella. Valitettavasti emme päässeet vapaasti tutustumaan saareen, koska emme uskaltaneet vuokrata autoa vasemman puoleisen liikenteen vuoksi. Ehkä parempi niin, koska vasemmanpuoleisesta liikenteestä johtuen meinasin jäädä auton alle kahdesti. Auton ratissa olisin ollut vaarallinen myös muille. Perneran lähellä olisi kuulemma ollut monia kauniita rantoja, mutta ne jäivät nyt näkemättä. Ensi kerralla sitten.