Karu tulivuorisaari Lanzarote 2013

Kävimme veljeni ja hänen tyttöystävänsä kanssa Lanzarotella maaliskuussa 2013. Olimme Lanzaroten Playa Blancalla kaksi viikkoa. Kävimme myös päivän reissun Fuerteventuralla. Toivottavasti kirjoituksesta on hyötyä Lanzaroten matkaa suunnitteleville. Kirjotuksesta löytyy sekä vinkkejä missä kannattaa käydä Lanzaroten loman aikana että vinkkejä mitä paikkoja kannattaa ehdottomasti välttää.

Olin lukenut, että Lanzarote on karu saari ja karumpi kuin muut Kanariansaaret. Ihmettelin miten voi olla mahdollista, koska mielestäni Teneriffalla ja Gran Canarialla oli karua enkä voinut kuvitella vielä karumpaa paikkaa. No nyt olen omin silmin nähnyt sellaisen paikan. Melkein piti hieraista silmiä, kun olimme lentokentältä matkalla Playa Blancaan. Kylien ulkopuolella ei kasvanut mitään, ei siis yhtikäs mitään. Oli vain tummaa multaa ja laavakiveä silmän kantamattomiin. Myöhemmin silmä tottui karuun maisemaan eikä sitä enää loppulomalla kauhistellut kuten ensimmäisinä päivinä.

Karua maisemaa

Playa Blanca

Playa Blancan kylä sijaitsee aivan saaren eteläkärjessä. Playa Blancan kylä on alunperin ollut rauhallinen kalastajakylä, josta on turismin myötä tullut rauhallinen turistikylä. Playa Blancalla on palveluja turisteille, mutta kohtuullisesti. Ravintoloita ja kauppoja löytyy, muttei kaikkea kylän toimintaa sanele turismi, mikä on mielestäni hieno asia. Playa Blanca sopii rentoa lomailua hakeville ihmisille sekä lapsiperheille mainiosti.

Playa Blancan ranta

Playa Blancan ydinkeskusta sisälsi yhden kävelykadun ja rantakadun. Näiden varrelta löytyi suurin osa kylän ravintoloista ja kaupoista. Tarjolla on normaalia turistikrääsää sekä muutama oikea vaateliike ja ruokakauppa. Ruokaostokset suosittelen tekemään Sparissa, joka on valikoimaltaan laaja ja ehdottomasti halvin päivittäistavarakauppa. Minun ehdottomaksi suosikkikaupaksi (Sparin ohella) valikoitui "saippuakauppa" Mystic. Siellä myytiin kaikkea aasialaisvaikutteista (vaatteita, koriste-esineitä, suitsukkeita ja muita hajusteita) sekä paikallisia saippuoita. Kävimme liikkeessä lomamme aikana moneen kertaan ja lopulta tein siellä kaikki tuliaisostokset.
Maailman paras saippuakauppa Mystic
Saippuaa

Lisää saippuaa

Suitsukkeita

Kävimme lomamme aikana syömässä muutamissa ravintoloissa Playa Blancassa. Tutustuimme muutamaan kanarialaiseen ravintolaan sekä kiinalaisiin ja ehkä eksyimme kerran tai pari myös Burger Kingiin ja kebabravintolaan. Muistuttaisin heti ensiksi, että ravintoloissa ruokajuomana olut on halvempaa kuin vesi tai virvoitusjuoma. Harmikseni en juo olutta vaan turvaudun yleensä limuun. Kerran haksahdin ottamaan litran kannun sangriaa (koska se oli niin halpaa!). Ei ollut hyvä päätös. Joimme kannun puoleksi veljen tyttöystävän kanssa ja siitä huolimatta kekkuloimme humalassa vielä muutaman tunnin kannun tyhjentämisen jälkeenkin. Seuraavan kerran sangriaa himoitessa uskaltauduin ottamaan vain lasillisen (Casa Josessa Espanja-Suomi jalkapallo-ottelua katsoessamme). Lasi oli tietenkin puoli litraa vetävä ja sangriaan tuli kolmea eri viinaa sekä punaviiniä. Limua/kivennäisvettä tuli vain nimeksi. Taas joimme sangrian puoleksi veljen tyttöystävän kanssa. Tällä kertaa joimme yhtä juomaa parin tunnin ajan, jottemme taas päihdy liikaa. Loppuloman ajan join yllättäen ruokajuomana limukkaa tai vettä.

Playa Blancassa on tarjolla kanarialaisia ravintoloita sekä muutama etnistä ruokaa tarjoava ravintola. Monissa kanarialaisissa ravintoloissa kalaruuat olivat erityisesti esillä. Brisa del Mar ravintolassa söin lomani ainoat kanarianpotut eli ryppyperunat. Ravintola sijaitsee rantakadulla keskustassa. Tässä ravintolassa söin myös elämäni ensimmäisen kerran tonnikalapihviä. Ravintolassa on laaja valikoima kala-annoksia, mutta liharuokiakin löytyy.

Brisa del Mar

Loman ehdottomasti nautinnollisimman ruuan tarjosi niinikään rantakadulla sijaitseva Volcan de Timanfaya ravintola. Naudan sisäfile maksoi vain 13e ja pihvi ihme kyllä oli oikeasti sisäfilettä. Ruoka maistui kuin grillissä paistetulle, aivan loistavaa! Aterioihin ei kuulunut ranskanperunoita (onneksi!), kuten melkein kaikkissa muissa ravintoloissa. Pihvin lisukkeena tarjottiin uuniperunaa ja riisiä. Uuniperuna ja valkosipulivoi maistuivat taivaalliselle. Ihanan illalliskokemuksen jälkeen kävimme ravintolassa toisenkin kerran. Tällöin oli lauantai-ilta ja ravintola oli tupaten täynnä. Tarjoilijoilla oli kauhea kiire ja tilaukset tehtiin ja tuotiin miten sattuu. Säälitti kauhealla kiireellä tohottavat tarjoilijat emmekä maininneet mitään, vaikka saimme vain yhden alkuruuan tilaamamme kahden sijaan. Meiltä ei myöskään muistettu kysyä pihvin kypsyysastetta emmekä itsekään huomannet asiaa kuin vasta silloin, kun eteemme tuotiin nipin napin mediumit pihvit (raaoin koskaan näkemäni pihvi). Lähetimme verta tirskuvat ja kauttaaltaan kirkuvan punaiset pihvit takaisin kokille. Kohta samat pihvit tuotiin takaisin yhtä verisinä, mutta pinnaltaan tummempina. Emme kehdanneet enää valittaa asiasta vaan söimme pihvit ja koitimme nauttia raakuudesta. Kaikesta huolimatta ruoka ravintolassa on loistavaa ja suosittelen ravintolaa pihvien ystäville. Älkää kuitenkaan menkö ravintolaan, jos se on tupaten täynnä. :)

Volcan de Timanfaya

Nam nam!

Playa Blancasta pääsee linja-autolla sekä pääkaupunkiin Arrecifeen että isompaan turistikohteeseen Puerto del Carmeniin sataman kupeessa olevalta bussipysäkiltä. Meille neuvottiin ensin bussiaseman vastapäätä oleva pysäkki ja jäimme rannalle ruikuttamaan, kun bussi hurautti suoraan meidän ohi. Käytössä oleva bussipysäkki olikin sataman liikenneympyrän viereinen bussipysäkki rannan puolella tietä. Linja 60 menee Arrecifeen ja linja 61 Puerto del Carmeniin. Bussien hinnat eivät päätä huimaa. Puerto del Carmeniin pääsi hintaan 2,65e. Playa Blancan sisällä liikennöi linja 30, jolla pääsee kätevästi ja halvalla tutustumaan eri puolille kylää. Linja 30 pysähtyy kaikilla pysäkeillä. Me suosimme kävelypeliä, joten Playa Blancan sisäiset bussimatkat jäivät kokematta. Playa Blancan sataman alueella on monia yrityksiä, jotka myyvät lippuja erilaisille veneretkille tai venekyytejä eri rannoille sekä Fuerteventuraan. Me kävimme veneellä tutustumassa Fuerteventuraan, mutta siitä lisää tuonnempana.

Playa Blanca veneestä käsin

Cay Beach Sun

Majoituimme Playa Blancassa Cay Beach Sun huoneistohotellissa, joka on muun muassa Finnmatkojen valikoimassa. Huoneistohotellista löytyi kolme ulkouima-allasta sekä sisäuima-allas ja kuntoiluhuone. Perheen pienemmille oli joka päivä aktiviteettia, jota veti englantia puhuva mies. Myös aikuisille oli jumppatuokioita, mutta me emme niihin osallistuneet. Yövyimme kaksiossa ja minulla oli nukkumapaikkana olohuoneen levitettävä sohva. Huoneistoon kuului minikeittiö. Keittiöstä löytyi kaikki tarvittavat välineet ruuanlaittoon.

Huoneistomme maaparveke

Yksi hotellin kolmesta ulkouima-altaasta

Cay Beach Sun on hiukan Playa Blancan keskustan ulkopuolella, mutta näppärän matkan päässä kaikesta tarvittavasta. Rannalle oli noin puoli kilometriä ja keskustaan kilometri. Marina Rubiconin satama (toinen ravintoloiden ja kauppojen keskittymä) oli myös kilometrin päässä hotellista. Osa hotellin asukkaista menivät taksilla keskustaan, mutta me kävelimme, koska matka ei tuntunut pitkälle. Hotellilla oli oma pikkukauppa, mutta me kävimme Playa Blancan keskustan Spar-kaupassa, koska totesimme sen olevan hinnoiltaan ja valikoimaltaan ehdottomasti paras. Isot vesikanisterit ja tuoreet sämpylät ostimme omasta pikkumarketistamme, mutta muut ostokset raahasimme Sparista saakka. Kokonaisuudessaan Cay Beach Sun oli hyvin hoidettu perustasoinen huoneistohotelli.

Auton vuokraus

Suosittelen ehdottomasti vuokraamaan auton Lanzarotella ollessa. Liikenne on rauhallista ja huonompikin kuski uskaltaa tarttua rattiin (kuten minä). Me vuokrasimme auton Avia Car -liikkeestä kolmeksi päiväksi. Kaikkien vakuutuksien jälkeen auton hinnaksi tuli n. 150e. Auto oli pieni Dacia. Lanzarotella on paljon liikenneympyröitä ja todella vähän liikennevaloja. Liikenneympyröissä on usein kaksi kaistaa ja ympyrä voi haarautua usempaan kuin neljään suuntaan. Ympyröissä piti välillä olla tarkkana, että kääntyy oikeaan suuntaan. Mutta ei huolta, jos kääntyy väärälle tielle. Lanzarote on niin pieni saari, ettei siellä voi eksyä ja helposti pääsee palaamaan takaisin lähtöruutuun, jos matkalla on lähtenyt väärään suuntaan. Lanzarotehan on vain 20 km leveä ja 60 km pitkä saari, joten sen käy ajamassa päästä päähän helpostikin päivässä. Me saimme kulutettua bensaan kolmessa päivässä vain 20e. Oho onpa halapaa!

Nähtävyyksiä

Me emme kierrelleet tukka putkella kaikkia saaren nähtävyyksiä läpi, vaan ajelimme saarta ristiin rastiin ja kävimme niissä paikoissa, jotka vaikuttivat mielenkiintoisille. Meidän kolmen hengen porukan ehdottomat suosikkikohteet saarella olivat Timanfayan kansallispuisto ja pohjoisen näköalapaikka Mirador del Rio. Ajelimme autolla Timanfayan kansallispuistoon. Naurettavinta on se, että kansallispuiston merkissä näkyy peuran kuva. Ihan niin kuin siellä kuivalla mustalla laavalla mikään kasvi saati eläin eläisi. Puiston alueelle mennessä joutuu maksamaan 9e per nenu päästäkseen sinne. Tämän jälkeen omalla autolla ajellaan vielä useampi kilometri korkealle näköalapaikalle, jossa on ravintola, matkamuistomyymälä ja mahdollisuus bussiajeluun tulivuorimaisemissa. Kävimme bussiajelulla ja se oli toki näyttävä. Kraattereita ja mustaa laavaa silmän kantamattomiin. Jos haluaa vain kamelisafarille tulivuorimaastoon, sinne pääsee kansallispuiston rajalla vuoristoon menevän tien eteläpuolella. Mainittakoon, ettei safarimatka ole kovin pitkä.

Timanfayan kansallispuisto

Vieläkin se sama puisto

Ja vielä...

Ja yhä jatkuu...

Kappas olihan siellä elämää, ainakin vähän kasvillisuutta. :)

Toinen käymisen arvoinen paikka meidän mielestämme on Mirador del Rio. Se on näköalapaikka aivan Lanzaroten pohjoisosassa. Upeat maisemat ja muutenkin pohjoisosa saarta on kauniimpaa seutua, koska siellä kasvaa muun muassa nurmikkoa ja pensaita. Muutama päivä Lanzarotella ja osasi arvostaa noitakin elämän pieniä vihreitä väripilkkuja.

Mirador del Rio

Pohjoiseen mennessämme satuimme ajamaan Harian kylän ohi ja sielläkin oli näköalapaikka Mirador de Haria. Näköalapaikalta näki suoraan idässä olevaan Arrietan kylään. Hariassa näytti myös kasvavan muutama palmu ilman kastelujärjestelmää.

Mirador de Haria

Mirador del Riolta pois tullessa ajoimme itärannikolle Cueva de los Verdesin laavaluolastolle. Laavaluolastoon pääsi vain oppastetulle retkelle ja pääsymaksu oli 9e. Päätimme käydä katsastamassa luolaston. Opastettuja retkiä oli tunnin välein. Opas puhui englantia ja espanjaa. Kierros kesti reilut puoli tuntia. Reilut puoli tuntia liikaa, jos minulta kysytään. Viisi minuuttiakin olisi riittänyt. Samaa laavakiviluolaa se oli joka paikassa (reitti oli noin 1 km pitkä). Toki jossain kohtaa oli luolaan rakennettu konserttisali ja jossain kohtaa oli vettä. Siis vettä luolassa. Vau. Olimme niin kypsiä opastettuun retkeen ettemme jaksaneet enää mennä viereiseen Los Jameos del Aguaan (laavaluolaston osa, jossa laguuni ja albiinorapuja). Los Jameos del Aguan yhteydessä olisi ollut myös tulivuorimuseo Casa de los Volcanes. Pois tullessa ajoimme ohi myös kuuluisan kaktuspuiston (Jardin de Cactus). Kaikkiin edellä mainittuihin nähtävyyksiin oli opaskyltit isoilta teiltä, jotta ne löytyvät helposti.

Cueva de los Verdes

Kävimme autolla myös Teguisen markkinoilla. Markkinat ovat sunnuntaisin klo 9-14. Teguisen kylään päästyämme meidät ohjattiin parkkipaikoille ja sieltä kävelimme markkina-alueelle. Emme tienneet missä päin kylää markkinat olivat, mutta hyvin ne löytyivät, kun muita ihmisiä seurasi. Markkinat olivat isot, mutta silti ne olivat pettymys. Markinoilla oli tarjolla samaa turistikrääsää kuin muilla pienemmilläkin markkinoilla (kuten Marina Rubiconin markkinat keskiviikkoisin). Positiivista markkinoissa oli se, että siellä myytiin churroja! Churrot ovat espanjalainen makea uppopaistettu herkku. Churrojen mausta tuli mieleen suomalaiset lätyt. Teguisen kylä oli sympaattinen ja siellä oli kivan oloisia pieniä kahviloita. Harmi, ettemme käyneet siellä muulloin kuin markkina-aikaan, jolloin kylä oli pullollaan muitakin turisteja.

Churroja Teguisen markkinoilla

Läheltä Playa Blancan kylää löytyy musta hiekkaranta Playa de Janubion, jonka hiekka on tummaa pientä laavakiveä. Mustalta hiekkarannalta jatkoimme kohti El Golfon kylää ajaen Los Herviderosin kautta. Tie kulkee lähellä kallion jyrkännettä ja ajaessa näkee kuinka vesi tyrskyää kallioita vasten. Ilmeisesti Los Hervideros tarkoittaa juuri tuota pitkää kalliojyrkännettä, jonka vierestä tie El Golfoon kulkee. El Golfossa piti olla upea vihreä laguuni El Charco de los Clicos. Pettymys oli suuri, kun paikalle tullessamme huomasimme, että laguuni on vain myrkynvihreä pieni lampi meren vieressä. Jos haluatte nähdä maailman yliarvostetuimman nähtävyyden niin menkää ihmeessä katsomaan El Golfon vihreää laguunia.

Musta hiekkaranta

"Vihreä laguuni"

Playa Blancasta itään päin mentäessä pitäisi löytyä monta upeaa hiekkarantaa kuten Playas de Papagayo. Tie sinne on kapea hiekkatie, joka on suhteellisen huonossa kunnossa. Vuora-autolla sinne ajettaessa kannattaa ottaa huomioon, ettei vakuutus korvaa, jos tuolla hiekkaosuudella menee rengas rikki. Olin lukenut, että Papagayon ranta on nudistiranta, joten  vanhana nudistibongarina otin riskin ja ajelin autolla Papagayon rannalle (rannalle pääsee myös meriteitse Playa Blancan satamasta). Pettymys oli suuri, kun löysin lapsiperheiden ja nuorten aikuisten kansoittaman rannan. Missä olivat nudistimummot ja -papat? Ei ainakaan Papagayon rannalla. Ranta itsessään oli näyttävä ja paikalta löytyi myös kahvila.

Fuerteventura

Päätimme liiskata kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Valloittaa siis kaksi Kanariansaarta yhdellä reissulla. Otimme Playa Blancan satamasta halvimman (meno-paluu 23e) ja sattumoisin pienimmän laivan kohti Fuerteventuran Corralejoa. Matka kesti tuolla pienimmällä ja hitaimmalla aluksella noin 40 min. Kallein laiva oli iso Fred Olsen alus, joka olisi maksanut yli 40e, mutta matka-aika olisi ollut vain 20 min. Järkevin vaihtoehto olisi olut lähes Fredin kokoinen Armas alus, jonka matka-aika olisi ollut 30 min ja hinta vain 25e. No lähdimme kuitenkin pikkupaatilla, koska se oli halpa ja lähti melkein heti satamaan tultuamme.

Corralejo

Fuerteventuran dyynit

Fuerteventura on Lanzarotea isompi saari, mutta sen väkiluku on pienempi. Corralejo sijaitsee Fuerteveturan pohjoiskärjessä ja on ilmeisesti Fuerteventuran suosituin turistikohde. Corralejo oli mielestäni oikein kiva pieni kylä. Luultavasti se on hiukan Playa Blancaa isompi, koska ravintolatarjonta oli suurempi. Rantakadulla oli monia kutsuvia rantakahviloita. Jäimmekin limulle ja smoothielle yhteen rantakahvilaan ja mietimme miten menemme dyyneille. Corralejon kylän ulkopuolella on suuret dyynit, jotka on kuulemma pakko nähdä. Päätimme ottaa taksin. Kuskille sanoimme, että "dunes y Playas Grandes". Kuski vie meidät keskellä dyynejä sijaitsevalle Playas Grandes rannalle/rannoille. Yhtä rantaa se minusta oli, vaikka nimi viittaakin rantoihin. Takaisin Corralejon kylään menimme kävellen dyynien läpi rannan mukaisesti. Suosituimman rannan ulkopuolella bongasin reissuni ensimmäiset nudistit! Nudistit olivat pesiytyneet ruuhkaisimman rannan ulkopuolelle rauhallisemmille osille dyynejä ja rantaa. En suosittele kävelemään dyyneiltä satamaan saakka. Matka oli pitkä ja ennen Corralejon keskustaa kävelimme muutaman kilometrin pelkän paikallisasutuksen keskellä. Maisemat eivät olleet mairittelevat, kun joka puolella oli vain valkoisia rakennuksia. Corralejoon päästyämme kävimme syömässä Cantante cafessa lähellä satamaa. Sieltä sai todella hyvät ruuat.

Cantante cafe

Ilmasto

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä tarkastelussa Lanzaroten sää. Olin jo menettänyt toivoni Kanariansaarten suhteen, mutta kerrankin oli hyvät kelit Kanarialla. Aikaisemmat kokemukset ovat Teneriffalta ja Gran Canarialta marras- ja helmikuulta. Tällä kertaa lomakuukausi oli maaliskuu ja eron huomasi selvästi. Ilmassa oli kevään tuntua eikä minua palellut pilviselläkään säällä, toisin kuin aikaisemmilla reissuilla. Lämpötila vaihteli päivisin 22 ja 24 asteen välillä. Tästä eteenpäin tulen lomailemaan Kanarialla vain keväisin tai alkusyksystä, jolloin on oikeasti lämmintä. Suunnittelemmekin reissua ensi keväälle Teneriffalle isommalla porukalla. Tensku olisi hyvä tukikohta loppujen Kanariansaarten valloitusreissuille.