Keväinen Mallorca ja Port d'Alcudia

Kävimme ystäväni kanssa toukokuussa viikon lomalla Mallorcalla. Aluksi suunnittelimme menevämme pidennetylle viikonloppulomalle Budapestiin, mutta niinhän siinä sitten kävi, että Norwegianin halpojen lentojen innoittamina päädyimmekin koko viikon reissuun Mallorcalle. Päätimme tutustua viikon loman aikana kahteen eri lomakohteeseen. Olin lukenut, että saaren pohjoisosissa on kristallinkirkkaat vedet, jotka vetävät vertoja Thaimaan rannoille. Sinne siis. Valitsimme pohjoisesta kohteeksemme Port d'Alcudian. Etelässä haimme rantalomakohdetta Palman lähettyviltä, jotta voimme käydä linja-autolla Palmassa halutessamme. Halvimman huoneistohotellin löysimme Magalufista. Olen kuullut kauhutarinoita tästä brittien örvellyslomakohteesta, joten päätimme lähteä katsomaan onko tarinoissa perää (Magalufista kerron enemmän seuraavassa postauksessa).

Lensimme Palman lentokentälle ja siirryimme bussilla Palmaan ja sieltä Port d'Alcudiaan. Bussiyhteydet ovat hyvät eikä hinnatkaan päätä huimaa. Toki aikaa kuluu enemmän kuin omalla vuokra-autolla paikasta toiseen siirtyessä. Halusin ottaa loman rennosti ja koska stressaan vuokra-autolla ajamista, emme tällä reissulla vuokranneet autoa vaan käytimme julkista liikennettä ja keskityimme rentoutumiseen. Mallorcan linja-autoaikataulut ja reitit löytyvät täältä.

Port d'Alcudia on lomakohde Mallorcan pohjoisosassa. Port d'Alcudia käsittää Alcudian satama-alueen, mutta samalla nimellä kutsutaan lomakeskittymää, joka jatkuu pitkälle rantaviivaa etelään päin. Sataman kupeesta lähtee 14 kilometrin mittainen ranta, jonka varrella on hotelli jos toinenkin. Melkein tuntuu, että Port d'Alcudia käsittää useamman erillisen lomakohteen, koska suuria hotelli- ja ravintolakeskittymiä on vielä useamman kilometrin päässä satamasta. Oma huoneistohotellimme Ferrer Tamarindos (jota suosittelen lämpimästi keskihintaisten huoneistohotellien ystäville) sijaitsi rannan kupeessa kävelymatkan päässä itse satamasta. Port d'Alcudia oli toukokuun puolessa välissä vielä hiukan talviteloilla eikä kaikki ravintolat ja menomestat olleet vielä auenneet. Esimerkiksi hotellimme läheisyydessä olisi pitänyt olla kaksikin isoa yökerhoa, mutta ne olivat vielä kiinni. Suurin osa ravintoloista ja kaupoista olivat avanneet ovensa, mutta tunnelma oli leppoisa eikä muita turisteja ollut liikaa.

Voin kuvitella Port d'Alcudian olevan oiva lomakohde lapsiperheille. Toukokuussa rannalla oli hyvin tilaa eikä aurinkotuoleista ollut varattuna kuin murto-osa. Kun Mallorcan pohjoisosien rantoja on verrattu Thaimaan rantoihin, kyseessä ei ole ollut ainakaan Port d'Alcudian ranta. Ihan nättihän ranta on, mutta ei nyt mitenkään erikoinen. Esimerkiksi örvellyskohde Magalufin ranta oli mielestäni paljon kauniimpi ja vesi kirkkaampaa. Toki Port d'Alcudian ranta oli lapsiystävällisempi, koska se syveni kohtuullisen loivasti.

Sataman kupeesta löytyy paljon ravintoloita ja osa vaikutti tasokkailta. Itse "löysin" (eli tajusin alkaa käyttämään) TripAdvisoria  vähän ennen lomamme alkua. Aivan loistava sivusto! Olin merkinnyt karttaan jo valmiiksi muutamia ravintoloita, joissa haluan käydä. Myös matkan aikana etsimme ravintolavinkkejä TripAdvisorista. Sataman kupeesta voin suositella ainakin La Casa Gallega ravintolaa. Se sijaistee hiukan syrjäkadulla, mutta ruoka oli erittäin hyvää. Kävimme myös Bellavista ravintolassa, joka vaikutti tasokkaalle ravintolalle ruokalistan perusteella. Meidän kokemuksemme valitettavasti pilasi töykeä tarjoilija. Valitsimme ruuaksi kahden hengen tapaslajitelman ja olihan se hyvää vaikkakaan tapas ei ole meidän juttumme.

Vuohenjuustosalaatti La Casa Gallega ravintolassa

Tapaksia Bellavista ravintolassa

Shoppailuun Port d'Alcudia ei ole paras mahdollinen paikka. Ostosmahdollisuudet ovat erittäin rajatut. Suosittelen Port d'Alcudiassa lomailevaa käymään bussilla Palmassa tyydyttämässä shoppailuhalut. Bussi Palmaan maksaa noin 6 euroa ja matka kestää noin tunnin suuntaansa. Port d'Alcudiassa taisi olla jonkin sortin markkinat joku aamu, mutta me päätimme mennä bussilla Incaan saaren suurimmille markkinoille. No eihän sieltä nyt mitään löytynyt, mutta tulipahan nähtyä isot markkinat. Meinasimme jopa eksyä Incan kaduille, kun pieniä katuja oli vieri vieressä ja kaikki olivat täynnä myyntikojuja. Inca markkinoita lukuunottamatta vaikutti aika "kuolleelle" kylälle vaikkakin ravintolatarjonta vaikutti vallan loistavalle. Kävimme syömässä lounasta aivan ihanassa kellariravintolassa.

Ravintola Celler Can Ripoll Incassa

Alkupala Cellar Can Ripollissa

Cellar Can Ripollin terassi

Jälkiruuaksi juustokakkua Cellar Can Ripollissa

Port d'Alcudian alueella kulkee turisteille suunnattu minijuna. Menimme junan kyytiin lapsiperheiden sekaan ihan vain katsellaksemme mitä koko alue pitää sisällään. Saimme huomata, että oman pienen ympyrämme ulkopuolella eli rantaa etelämmäs mennessä on uusi turistikeskittymä ravintoloineen ja kauppoineen. Tämä keskittymä oli tavallinen turstikeskittymä turistikrääsäkauppoinen ja turistiravintoloineen. Tietenkin meidän piti heti seuraavana päivänä kävellä tähänkin keskittymään katselemaan mitä siellä on tarjolla. No siellähän oli tarjolla samat asiat kuin missä tahansa espanjan turistikohteessa. Vaaterkääsää, tuliaiskrääsää ja keskinkertasia ravintoloita. Itse pidin sataman alueesta huomattavasti enemmän, koska sillä näki enemmän paikallisia väestöä ja ravintolatarjonta oli huomattavasti laadukkaampaa.

Port d'Alcudiaa kiertävä minijuna

Kävimme myös tutustumassa Alcudian vanhaankaupunkiin. Se on satamasta vain muutaman kilometrin matkan päässä. Hyväkuntoiselle matka taittuu kävellen käden käänteessä, mutta jos oma hotelli on kaukana satamasta, suosittelen kulkuvälineeksi bussia. Me jäimme Incasta tullessamme bussista Alcudian kohdalla ja Alcudiaa kierrettyämme kävelimme sieltä hotellille. Alcudian vanhakaupunki on idyllinen pienine kujineen ja vanhoine rakennuksineen. Itse tykkäsin kovasti Alcudian rauhallisuudesta ja kauniista vanhoista kujista ja rakennuksista. Kuvat alla puhukoon puolestaan.

Varasimme hotellistamme ratsastusreissun Rancho Grandelle. Kahden tunnin ratsastus rannalla maksoi hotellikuljetuksineen 50 euroa per henkilö. Myös Finnmatkat järjestää ratsastusretkiä kyseiselle tilalle. Ratsastus oli tällaiselle aloittelijalle (joka on ratsastanut max 5 kertaa elämänsä aikana) aika haastava. Ratsastus suoritettiin omilla kengillä ja kokeneet ratsastajat voivat kuvitella, ettei kesäkengät ole parhaat mahdolliset varsinkaan, kun lähdetään ravaamaan. Minulla luiskahti kenkä jalustimelta usemman kerran ja tämän seurauksena pompin miten sattuu hevosen ravatessa. Ystäväni, joka on ratsastanut jonkin verran, meni edistyneempien ryhmään ja he kiitolaukkasivat (joka oli kuulemma hiukan pelottava kokemus jopa jonkin aikaa ratsastusta harrastaneelle ystävälleni). Ratsastusreissu oli kokemus sinänsä ja maisemat olivat hienot. Rannalla emme ratsastaneet kuin osan aikaa, mikä ei minua haitannut, koska nautin enemmän metsässä ratsastamisesta. Jos jotain negatiivista saan sanoa niin olisin kaivannut enemmän opastusta hevosen käsittelyyn ja itse ratsastukseen. Alkuun kerrottiin, että suitsia pitää pitää löysällä, mutta yhtäkkiä lähdettiinkin ravaamaan (jonka aikana kaiken järjen mukaan pitää olla tuntuma hevoseen myös suitsissa). Enhän minä kerennyt kerätä suitsia tiukemmalle ja valmistautua raviin. Hevonen oli niin tottunut näihin reissuihin, että sehän lähti heti ravaamaan muiden perässä ja taasen minua vietiin kuin perunasäkkiä. Itseäkin nauratti kun mietin miltä näytin pomppiessani hevosen selässä miten sattuu.

Palma

Ratsastusta seuraavana päivänä siirryimme toiseen lomakohteeseemme eli Magalufiin. Jouduimme vaihtamaan bussia Palmassa, joten ajattelimme käydä samalla kertaa kiertämässä Palmaa jotta ei tarvitse välttämättä erikseen lähteä enää Magalufista Palmaan. Ei muuta kuin matkalaukut matkatavarasäilytykseen bussiasemalle ja kävellen Palmaa tutkimaan. Minulla alkoi tuntua edellisen päivän ratsastus selässä ja seisaallaan olo tuntui jokseenkin hankalalle. Inhottavasta olosta johtuen Palman kiertäminen oli hyvinkin pintapuolista. Jos jotain Palmassa haluaa nähdä, on se ehdottomasti katedraali La Seu. La Seu on 1600-luvulla valmistunut katedraali Palman vanhassakaupungissa. Sen vieressä nököttää La Almudainan kuninkaallinen palatsi. Palatsi jää kuitenkin auttamatta La Seun varjoon. Olin karttaan merkannut valmiiksi läjäpäin museoita ja vanhoja rakennuksia, mutta lopulta päädyimme kävelemään Palman keskustan katuja päämäärättömästi.

La Seu

La Almudainan kuninkaallinen palatsi

Shoppailijalle hyviä katuja ovat oikeastaan kaikki kadut jotka lähtevät Placa Majorilta (esimerkiksi Carrer de Sant Miquel, Carrer de Colom ja Carrer del Sindicat). Avinguda Jaume III on myös kehuttu ostoskatu. Palmasta löytyy kaksi El Corte Ingles tavarataloa, joista toinen sijaitsee Avinguda Jaume III varrella. Jos Mallorcalla haluaa shoppailla, on Palma ehdottomasti oikea paikka siihen tarkoitukseen. Jostain nettisivustolta luin, että Port d'Alcudiasssa pitäisi olla hyvät ostosmahdollisuudet, mutta se on täyttä puppua. Oikeita vaateliikkeitä ei juurikaan löytynyt Port d'Alcudiasta, mutta etevä shoppailija voisi kuluttaa Palman vaateliikkeitä tutkiskellen jopa muutaman päivän.

Placa Major

Tähän päättyikin se rentouttava osuus lomasta. Magalufissa tutustuimme ihan erilaiseen tapaan lomailla, mutta siitä lisää seuraavassa tekstissä.